Het in 2020 opgeleverde jacht Amare II is een blikvanger. Stil, zuinig, luxueus en comfortabel. In opdracht van Heesen Yachts leverden wij alle elektrotechniek, waaronder het innovatieve hybride aandrijvingssysteem.
Huisman Etech Expert is voor Heesen Yachts in Oss al jaren een innovatieve partner in elektrotechniek. Door onze expertise en oplossingsgerichte aanpak werken we mee aan de meest bijzondere jachten. Met name voor speciale en uitdagende projecten werkt Heesen Yachts met ons samen. De Amare II, 50 meter lang en met een bruto tonnage van net geen 500 GT, is het tweede jacht van Heesen Yachts in de 5000 Hybrid klasse waarvoor wij onze expertise hebben ingezet.
Naast alle elektrotechnische installaties verzorgden wij de e-voortstuwing: van ontwerp, engineering tot realisatie en inbedrijfstellen. Dit slimme hybride aandrijvingssysteem is veel stiller en zuiniger dan conventionele dieselmotoren. Het biedt ook meer flexibiliteit en levert kostenbesparingen op.
Het hybride systeem bestaat uit pm motoren met inverters. De echte slimmigheid zit in de door ons ontwikkelde software. Het is een schaalbaar systeem, wat betekent dat de basisvariant kan worden uitgebreid met diverse opties. Bijvoorbeeld een accupakket, silent overnight en silent cruising of 3 in plaats van 2 generatoren.
De kapitein kan per knopdruk de gewenste vaarmodus instellen. De hybride modus voor snelheden tot 9 knopen is bijzonder stil. Bovendien is het jacht in deze modus goed manoeuvreerbaar. In de economische modus (9-12 knopen) staan de hoofdmotoren aan en de generatoren uit. Het jacht verbruikt in deze modus weinig brandstof. Ideaal voor langere afstanden. In de traditionele cruisemodus (12-15 knopen) worden de schroeven aangedreven door de dieselmotoren en leveren de generatoren de energie voor de overige systemen aan boord. In de boostmodus wordt het jacht aangedreven door generatoren en dieselmotoren en haalt het een topsnelheid van 16,3 knopen.
De volledig op wens van de eigenaar gebouwde Amare II is behalve vooruitstrevend en duurzaam ook comfortabel. Van geluidsoverlast is tijdens het varen en voor anker liggen geen sprake. Wel zo aangenaam voor de bemanning én de omgeving. Zo hoeft op de ligplaats geen dieselgenerator te draaien voor het opwekken van boordstroom. En ligt het jacht niet te zwemmen in de dieseldampen. Een prettige bijvangst: de hybride aandrijving is onderhoudsvriendelijker